De exploitatie uitgaven zijn 6,8% ofwel 2.308.568 lager dan gebudgetteerd. Dit komt vnl. door lagere werkingskosten t.b.v. -1.271.545 euro (-12,7%) en lagere toegekende werkingstoelagen t.b.v. 681.949 (-13,0%), maar ook de personeelskosten waren uiteindelijk lager dan verwacht t.b.v. -219.021 euro (-1,3%). Uitbetaalde steun aan OCMW cliënten was ook lager dan budget -132.595 (-6,5%).
Financiële kosten waren ongeveer gelijk aan de raming.
Personeelskosten
De spilindex werd viermaal overschreden in 2022. Een eerste stijging van de wedden van het overheidspersoneel van 2% kwam in februari door de overschrijding van de spilindex in december 2021. Vervolgens zijn de wedden telkens met 2% gestegen in april, juni, september en december. Deze indexeringen werden wel meegenomen in het budget.
De personeelskosten zijn uiteindelijk lager dan het budget, nl. -1,3% ofwel -219.021 euro. Dit is te verklaren door het later dan verwacht invullen van vacante functies.
De vastbenoemden gedetacheerd aan het zorgbedrijf zitten vervat in bovenstaande cijfers, voor een totaalbedrag van 2.314.970 euro. Deze kosten worden grotendeels gerecupereerd (2.305.209 euro). Het verschil is te wijten aan langdurig zieken die niet worden doorgerekend. Als een personeelslid meer dan 2 maanden afwezig is, dan komt dit ten laste van het OCMW.
Bij de contractuelen worden ook de kosten van ter beschikking gestelde personeelsleden ingerekend.
De personeelskosten zijn gestegen in vergelijking met vorig boekjaar (+2,2%) ook al is het totaal aantal uitbetaalde VTE (voltijdse equivalenten) gedaald met 10,8 VTE. Dit is vooral te wijten aan de loonindexeringen en de responsabiliseringsbijdrage. De stijging in vergelijking met 2021 in de algemeen personeelskosten heeft te maken met de stijging van de responsabiliseringsbijdrage, nl. van 192.093 euro naar 341.320 euro.
De subsidies voor personeelsuitgaven bevatten de sociale maribel (is een korting op de RSZ patronale bijdrage), de regularisatie premie voor de GESCO'S, subsidies VIA voor het personeel (verhoging koopkracht, kwaliteitssubsidies socioculturele sector), de subsidies voor de lonen van gesubsidieerde leraren van KUMA en alle subsidies gelinkt aan activering.
Werkingskosten
De energiekosten zijn uiteindelijk lager dan gebudgetteerd (-327.245 euro), maar wel 74% hoger dan vorig jaar. We hebben ons bij de opmaak van het budget steeds gebaseerd op de maandelijkse ramingen van de VEB (Vlaams energiebedrijf) maar de betaalde voorschotten zijn dus lager dan verwacht. Echter, omdat er nog weinig digitale meters in gebruik zijn, verwachten we hier mogelijks nog een afrekening van in 2023. Deze afrekening hebben we nog niet ontvangen op het moment van opmaak van de jaarrekening.
De kosten eigen aan de diensten zijn 15% lager dan verwacht. Deze kosten omvatten benodigdheden voor activiteiten, collecties bib, afvalverwerking, technisch materiaal en onderhoud van machines specifiek voor een dienst, aankopen didactisch materiaal. Een groot overschot op budget zit hier bij benodigdheden voor activiteiten, nl. 118.428 lager dan budget. Dit komt met name door lagere uitgaven voor activiteiten van sport (activiteiten, zaalgebruik MEOS, sport@Sint-Anna), lagere uitgaven activiteiten van cultuur (Makersfestival, andere projecten), lagere uitgaven bij lokale economie waar minder projecten zijn doorgegaan en ook bij het sociaal huis waar bijvoorbeeld voor drugspreventie veel minder is uitgegeven dan gepland. De kost voor afvalverwerking was ook 35.000 euro lager dan gebudgetteerd en ook 8% lager dan vorig jaar.
Administratieve kosten waren 195.464 euro onder budget, dat is een verschil van 26%. Het grote verschil hier komt door de boete t.b.v. 140.000 euro die voorzien was voor een mogelijke regularisering btw-regeling voor de bouw van de K-Ba. Er is een onderzoek lopende om te kijken hoe de verhuur van de zaal K-ba aantrekkelijker kan gemaakt worden. Verder waren de kosten voor bedeling van Vrij Maldegem ook 29.864 euro lager dan gebudgetteerd.
Erelonen zijn 187.585 euro lager dan verwacht (-8,4%). Consultants op de diensten milieu, omgeving en AD/kabinet hebben minder uren gepresteerd dan verwacht wat gezorgd heeft voor een overschot op dat budget van 113.635 euro. Verder zijn de voorziene prestaties rond het PFAS-onderzoek op de brandweersite maar deels uitgevoerd in 2022 en zal een deel van de erelonen pas in 2023 gefactureerd worden.
De kosten openbaar domein zijn 21% lager dan verwacht. Dit komt grotendeels door de opdracht snoeien straatbomen die uiteindelijk pas in november 2022 gegund is, maar ook op de winterdienst is er een overschot van 25.619 euro door het zachte weer.
Toelagen
Het totaalbedrag van de toegekende toelagen is lager dan geraamd (-681.949 euro), vnl. door de lagere dotatie aan de politiezone (-842.344 euro). Dit omdat ikv de fusie in 2024 de overschotten werden terugbetaald aan de gemeente. Ook de werkingsbijdrage aan IVM was lager dan budget vanwege een afrekening van het saldo van 2021, dat jaar was er dus teveel aan voorschotten betaald.
De toelage in de gewone dienst (exploitatie) van de Politiezone Maldegem was in 2022 uiteindelijk maar 49,08 euro per inwoner. In 2021 was dat 80,61 euro per inwoner. Voor het Vlaams gewest was dit 160,44 per inwoner in dat jaar. In onderstaande kaart kan men de kost/inwoner voor politie in 2021 per gemeente lezen. Waarbij hoe lichter de kleur van de gemeente, hoe lager de kost per inwoner.
De toelage in de gewone dienst (exploitatie) van de Hulpverleningszone Meetjesland was in 2022 20,51 euro/inwoner. In 2021 was dit nog 28,09 euro per inwoner. Voor het Vlaams gewest was dit 51,96 euro per inwoner dat jaar. In onderstaande kaart kan men de kost/inwoner voor hulpverleningszones in 2021 per gemeente lezen. Waarbij hoe lichter de kleur van de gemeente, hoe lager de kost per inwoner.
De werkingstoelage aan het Zorgbedrijf is hoger dan geraamd. Op het moment van de opmaak van de jaarrekening was de prognose 1.204.756 euro. Ondertussen wed het definitief resultaat gecommuniceerd nl. 1.180.238 euro. Dit is 211.765 euro hoger dan wat er voorzien was in het meerjarenplan. Dit heeft vooral te maken met stijgende personeelskosten.
De betaalde prijssubsidies aan AGB Maldegem zijn hoger doordat de ontvangsten uit derden (meer bezoekers van het zwembad) hoger waren dan verwacht.
Een detailoverzicht van de uitbetaalde toelagen per beleidsitem kan teruggevonden worden in het onderdeel 'documentatie'.
Steun cliënten OCMW
De uitbetaalde steun is 127.422 euro lager dan gebudgetteerd (-6,3%). De gesubsidieerde steun bestaat vnl. uit steun aan erkende vreemdelingen en aan Oekraïense vluchtelingen, tussenkomst energiekosten, steun aan vreemden in het lokaal opvang initiatief. Met name in het LOI was er een overschot op budget (86.243 euro) vanwege een lagere bezetting. Ook het leefloon uitbetaald aan Oekraïense vluchtelingen was lager dan verwacht, nl. -96.251 euro.